CONFESSIONS
Erdvinė opera tamsoje

Koncepcija ir kompozicija – Spatial Opera Company: Jens Hedman (Švedija), Rūta Vitkauskaitė (Lietuva / Škotija), Åsa Nordgren (Švedija)
Atlikėjai: Åsa Nordgren (sopranas, garso objektai), Rūta Vitkauskaitė (smuikas, garso objektai), Jens Hedman (elektronika, garso objektai)
Prodiuseris Operomanija

Operos „Confessions“ inspiracija tapo autorių domėjimasis erdvine elektronika, ypač – erdviniu akustiniu garsu ir jo poveikiu žmogaus vaizduotei. Tuomet autoriai nusprendė sukurti erdvinę operą tamsoje, koncentruodamiesi į akustinės aplinkos teikiamas galimybes. Krikščioniškoji septynių mirtinų nuodėmių idėja tapo operos libreto pagrindu.

Septyniose „Confessions“ (angl. – išpažintys) dalyse nagrinėjamos septynios mirtinos nuodėmės – godumas, puikybė, apsirijimas, pavydas, kerštas, geismas, tingumas. „Confessions“ suvienija jos autorių seniai brandintas kūrybinių eksperimentų idėjas: muzikos atlikimą tamsoje, įtraukiant ir kitas jusles (uoslę, lytėjimą) ir tariamai visiškai panaikinant vizualųjį aspektą. Tačiau kūrinyje pastarasis iš tiesų yra labiausiai kurstomas veiksnys klausytojo vaizduotėje – per abstrakčius garsovaizdžius ir konkrečius anksčiau įrašytus garsus, kurie sukelia stiprius vaizdinius, susijusius su jausmais, pojūčiais ar objektais.

2016 m. opera apdovanota „Auksiniu scenos kryžiumi“ už geriausią muziką. Taip pat įvertinta Lietuvos kompozitorių sąjungos įsteigtu „Metų vinies“ prizu „Publikos simpatijos“ nominacijoje. Opera pristatyta įvairiose koncertų salėse, teatruose ir festivaliuose Lietuvoje, Švedijoje, Vokietijoje, Nyderlanduose, Estijoje ir Didžiojoje Britanijoje.


„Confessions“ tampa daugiau nei valandos trukmės vietos-laiko-garso-jausmo patyrimo ir ribų išbandymu, t. y. pojūčių ir vaizduotės teatru, kai stebėtojo-žiūrovo ir stebimojo-atlikėjo santykis tampa „išvirkščias“: veidą dengianti kaukė čia priklauso žiūrovui, savanoriškai atsisakiusiam regos.
(Rima Jūraitė, Teatro žurnalas)

Žiūrovas balansuoja tarp padidinto budrumo dėl kūniškų patirčių ir sapno dėl vaizduotės šėlsmo.
(Gražina Montvidaitė, 7 meno dienos)

Retkarčiais, nepaisant „išjungto“ regėjimo pojūčio, spektaklis gali sukelti jutimų perkrovą. Kasdieniame gyvenime žmonės pasikliauja rega taip stipriai, kad jos netekus savaime kyla nesaugumo jausmas, nes padidėja budrumas ir pažeidžiamumas.
(Julia Weber, musikultur.com)

Nenutrūkstamai besitęsiančiu garsu ir veiksmu „Confessions“ išlaiko chameleonišką prieigą prie žanro, suliedama muzikos fragmentus, tarsi ataidinčius iš XIX amžiaus grand opéra su visiškai šiuolaikine triukšmo muzika.
(Neil Luck, The Drama Review)


Instrukcijos žiūrovams: žiūrovai sėdi tamsoje, su akių raiščiais-kaukėmis, kurios dalijamos prieš spektaklį. Erdvėje yra išskirtinė vieta – „rausvoji kėdė“. Ji vienintelė ir nemokama, gaunama konkurso būdu. „Rausvos kėdės“ klausytojas patiria ekstremalų akustinio surroundo, kvapų ir prisilietimų kompleksą. Norintys gauti šią vietą turi nuoširdžiai iki 2021 m. lapkričio 23 d. išpažinti vieną savo nuodėmę el. paštu spatialopera@mail.com. Su atrinktu dalyviu bus susisiekta ir jis turės pasirašyti kontraktą.


Trukmė: 63 minutės
Premjera: 2015 m. balandžio 17 d., Profsąjungų rūmai, VI Šiuolaikinės operos festivalis NOA
Bilietus [12 Eur] platina TIKETA
Rėmėjas: Lietuvos kultūros taryba