LĖTO APMĄSTYMO FORMOS. POKALBIS SU MENŲ SPAUSTUVĖS REZIDENTAIS „TAKTIKA STUDIO“

LĖTO APMĄSTYMO FORMOS. Pokalbis su Menų spaustuvės rezidentais „Taktika studio“

Jau ne vienerius metus Menų spaustuvės renginių vizualinį identitetą kuria viena iš čia reziduojančių menininkų komandų – grafinio dizaino studija „Taktika studio“. Jų darbai matomi ir lengvai atpažįstami, tačiau patys kūrėjai dažnai lieka užkulisiuose. Tad kas tie žmonės, kurių galvose gimsta „Taktika studio“ idėjos?

Kviečiame susipažinti su studijos įkūrėjais – Nerijumi Kebliu ir Mantu Rimkumi.

Nerijus, baigęs VDA, patirtį kaupė agentūroje „Autoriai“ ir keliaudamas. Jis domisi gamta, ornitologija, rengia tinklalaidę apie grafinį dizainą, buvo „ADC Lietuva‘25“ konkurso komisijos narys.

Mantas studijavo Olandijoje, dirbo Amsterdame, o grįžęs į Lietuvą įsiliejo į „Taktika studio“. Laisvalaikiu mėgsta kulinariją ir dviratį.

„Taktika studio“ vardas žinomas ir už Menų spaustuvės ribų – šiemet kūrybiškumo festivalyje „ADC Lietuva‘25“ jie pelnė net keturis apdovanojimus: du aukso, vieną sidabro ir vieną bronzos.

Nerijus ir Mantas papasakojo apie tai, kaip gimsta jau šešerius metus gyvuojančios „Taktika studio“ projektai, ką jiems reiškia žodis „taktika“ ir kokias keisčiausias kūrybines užduotis jiems teko įgyvendinti.  

Kas yra „Taktika studio“? Kokia jūsų dueto koncepcija, filosofija?

Mantas: Mes esame mažo formato grafinio dizaino studija, kurios darbų spektras itin platus – nuo konceptualaus meno iki komercinių projektų. „Taktika studio“ projektai prasidėjo nuo kultūros lauko klientų, vėliau jų atsirado vis daugiau, iš vis platesnių kontekstų. Mūsų veikloje man įdomiausia tai, kad dirbdami su meno projektais mėgstame įsigilinti į projektą, įnešti racionalaus požiūrio, o komercijoje – atvirkščiai: pažvelgti į užduotis kūrybiškiau. Tai mums leidžia išsiskirti iš kitų.

Nerijus: Prieš įkuriant „Taktiką“, abu su Mantu dirbome agentūrose, bet jau kuris laikas brandinome nuosavos studijos idėją. Pati „Taktika studio“ pradžia buvo labai lėta, negalvojome nei apie finansus, nei apie formatą – tiesiog tyrinėjome rinką, galvojome, ką galime daryti dviese, kokios yra mūsų stiprybės. Gilinimasis ir susivokimas užtruko maždaug pusmetį. Per tą laiką pabaigėme savo asmeninius projektus, pamažu ėmė vystytis „Taktikos“ veikla – visai natūraliai, be jokių reklamų. Tad „Taktika studio“ yra mūsų asmeninis, idėjinis projektas.

Kodėl pasivadinote būtent „Taktika studio“? Kokias reikšmes slepia šis pavadinimas? 

Mantas: Labai ilgai ieškojome pavadinimo, norėjome, kad jis būtų paprastas ir skambus, tačiau taip pat atspindintis mūsų racionalų priėjimą prie projektų, kruopštų įsigilinimą į kiekvieną užduotį. Pavadinimas „Taktika“ mums buvo pasiūlytas iš šono, bet jis mums tiko ne tik kaip pavadinimas, bet ir kaip kūrybos proceso metodas – jausmas buvo geras, vadinasi, derėjo su mūsų mąstymu ir idėjomis. 

Koks yra išskirtinis „Taktika studio“ bruožas ar braižas, iš kurio atpažįstami jūsų darbai?

Nerijus: Dažnai žmonės sako atpažįstantys mūsų darbus, nors negali tiksliai pasakyti, kas juose tai išduoda. Natūrali mūsų išraiškos priemonė yra tipografija, tad tikriausiai mus galima atpažinti iš tam tikrų šrifto naudojimo būdų ar jų kombinacijų, nes tam skiriame daug dėmesio. Iš čia gimsta formų grynumas ir santūrus kolorito naudojimas. 

Kaip vyksta jūsų darbo, kūrybos procesas? Juk jūsų darbai, priešingai nei, pavyzdžiui, scenos menų, turi taikomąją funkciją, tad tikriausiai tenka glaudžiai bendadarbiauti su klientais? 

Mantas: Mums labai svarbu ir smagu gerai suprasti klientą, jo užduotį, išsamiai susipažinti su kontekstu. Dažnai tenka dirbti su sfera, kuri mums yra visiškai nauja, nepažįstama. Dažnai fokusuojamės į toje sferoje vykstančius procesus – nesvarbu, ar tai konkretaus menininko kūryba, ar komercinis projektas. Visada atrandame kažką įdomaus ir transformuojame į vizualiką, arba atrandame kokias nors reprezentacijas ar metaforas, kurios galėtų padėti vizualiai išreikšti idėją. Iš to visada gimsta įdomi įžvalgą, kurią eskizuojame, ieškome jai formos.

Nerijus: Mes itin daug laiko skiriame pirmai darbo fazei – eskizavimui. Smagu neskubėti, skirti laiko pamąstymams. Turint daug laisvės, gimsta įdomios idėjos. O vėliau, kai su klientu išsigryniname darbo kryptį, darbas vyksta labai greitai.

Mantas: Laisvė leisti sau tyrinėti išties labai svarbi. Kultūros rinkoje visi labai atviri idėjoms, tad jeigu turime racionalią įžvalgą, kurią grafinis dizainas perteikia, įveiklina, bendrus sprendimus randame itin greitai.

Kaip jūsų darbo procesą praturtina bendradarbaivimas su kitais menininkais?

Nerijus: Du darbai, pelnę auksą „ADC Lietuva’25“, sukurti bendradarbiaujant su kitais kūrėjais, tad tai tik įrodo tokio proceso sėkmę. Labai džiaugiamės partneryste su Menų spaustuve – tuose pačiuose apdovanojimuose aukso žvaigžde buvo įvertintas  mūsų ir iliustratoriaus A.Bran darbas, kurtas Menų spaustuvės Tarptautiniam vaikų ir jaunimo festivaliui „KITOKS‘25“. Tąkart žiūrovai ne tik neliko abejingi iliustratoriaus fantazijai, bet ir patys įsitraukė į vizualinį dialogą – interpretavo personažus, patys dalinosi savo versijomis. Tikimės, kad su šiuo įkvepiančiu menininkus dar ne kartą suvienysime jėgas bendrai kūrybai.

Mantas: Bendradarbiavimas su iliustratoriais visuomet yra labai mielas – mums patiems įdomu, koks bus rezultatas, nes visi darbo procese turime daug kūrybinės laisvės. Tai, ką bendradarbiaudami su A.Bran gavome iš jo, buvo atvira įvairioms interpretacijoms, tad buvo labai įdomu dėlioti spalvas, šriftus. Bendradarbiauti su kitais mums tikrai patinka.

Koks buvo pats keisčiausias projektas, kurį teko įgyvendinti?

Nerijus: Labai keista patirtis buvo internetinės svetainės kūrimas psichoterapeutui Gediminui Milašiui. Susitikimo metu sėdėjome ant kėdučių jo kambaryje kabinete – ten, kur įprastai stebi žmones jis, bet toje situacijoje jį stebėjome mes; klausinėjome, bandydami suprasti, kaip atlikti darbą ir kamantinėdami, kas jis toks, net, sakyčiau, įsibrovėme į jo erdvę. Galiausiai supratome, kad vienintelis sprendimas, kuris tuo atveju galėtų veikti, yra filmuoti jį kalbant. Visus resursus išnaudojome filmavimui ir programavimui. Nieko neuždirbome, bet rezultatas gavosi smagus.

Ar projektus įgyvendinate bendromis jėgomis, ar kiekvienas turite savo atsakomybes?

Mantas: Visi mūsų darbo procesai labai persipynę, tad perimame, tęsiame vienas kito darbus. 

Nerijus: Pirmojoje darbo proceso fazėje, kai ieškome principo, simbolio, aplink kurį dėliotųsi visa koncepcija, stengiamės daugiau laiko darbui skirti kartu. Tačiau kai jau išsaiškiname, kas yra tas simbolis, periminėjame ir tęsiame vienas kito darbus.

Ar jūsų asmenybės atsispindi jūsų darbuose? Kaip suderinate savo požiūrius, kurie gali skirtis?

Mantas: Manau, kad tikrai atsispindi, nes savo kūrybą nuo paties savęs atsieti sunku. Ir aš, ir Nerijus turime savitą braižą, kuris mūsų darbuose tikrai matomas. Tačiau mes vienas kitą toleruojame, todėl ir galime dirbti kartu.

Nerijus: Tipografija yra elementas, kuris viską suriša, o požiūriai kartais veikia vieni, kartais kiti. Dirbdami racionaliai žinom, kaip reikia elgtis dėl bendros sėkmės, todėl nei vienas nesame prisirišę prie konkrečių stilistikų.

Mantas: Kai kurios dizaino studijos turi savo aiškų, konkretų stilių, dėl kurio klientai juos renkasi, kiti prisitaiko prie konteksto. Mes esame tie, kurie linkę prisitaikyti, nors savitą braižą ir dirbdami atskirai, ir kartu, taip pat turime.

Kur ir kaip randate inspiracijas savo darbams?

Mantas: Įvairiai. Man inspiacijos dažniausiai ateina savaime. Gavęs užduotį, mėgstu skaityti knygas, vienaip ar kitap susijusias su užduotimi. Tačiau man labai svarbu turėti gerą laisvalaikį, nes negalvojant apie darbus – minant dviratį, gaminant maistą, – ateina pačios geriausios idėjos, kurias užsirašau ir vėliau eskizuoju, plėtoju. Kartais idėjos gimsta lankantis muziejuje, žiūrint ir apmąstant kitų kūrėjų darbus.

Nerijus: Panašiai būna ir man. Nuolat skaityti su darbais susijusią literatūrą yra svarbu vien todėl, kad tuo momentu, kai reikia sugalvoti ką nors konkretaus, rezonuoja vieni ar kiti principai. O visa kita, matyt, labai tradiciška – įvairios parodos, jose sutinkamos skirtingos temos išlaisvina galvą, tai padeda generuoti idėjas. Vis tik mano inspiracijos dažniau būna tekstinės nei vizualinės.

Ačiū už pokalbį.

|