Prieš prasidedant 9-tajam „Baltic Pitching Forum“ – pokalbis su Kanuose pripažinto filmo pardavimų agentu B. Vandendaele

Artėjant naujajam Baltijos šalių trumpametražių filmų pristatymo forumui, vienas žymiausių ir sėkmingiausių trumpų filmų pardavimų agentų Europoje Benas Vandendaele („Radiator IP Sales“, Belgija) sutiko papasakoti apie savo darbo metodus.

Spalio 7–9 d. Vilniuje vyksiantis renginys „Baltic Pitching Forum“ suburs talentingus jaunosios kartos kino kūrėjus iš Estijos, Latvijos, Lietuvos ir Švedijos, kurie pristatys savo naujausius trumpųjų filmų projektus patyrusiems kino industrijos profesionalams. Be trumpametražių filmų pristatymų dalies, forume vyks meistriškumo kursai, skirti apžvelgti svarbius kino vystymo, finansavimo ir platinimo aspektus. Registracija į atviras paskaitas vyksta čia.

Viename tokių renginių BPF lektorius ir komisijos narys Benas Vandendaele aptars trumpų filmų pardavimo ir platinimo mechanizmus. Pranešime, kurį užsiregistravę dalyviai galės stebėti tiek gyvai, tiek virtualiai, jis apžvelgs, kaip pardavimų agentas ar platintojas gali padėti filmui pasiekti savo auditoriją. Pasitelkdamas realius pavyzdžius iš „Radiator IP Sales“ veiklos, jis papasakos, kaip trumpametražį filmą galima išauginti iki pilnametražio ir ko tikėtis procese.

Belaukiant pranešimo, kuris bus pristatytas šį šeštadienį, spalio 9 d. 14.30 val., Benas sutiko pasidalyti įžvalgomis apie „Radiator IP Sales“ darbo principus bei atskleisti temas, į kurias jis gilinsis savo paskaitoje.

Trumpai papasakokite apie save ir kaip kilo mintis įkurti kompaniją „Radiator IP Sales“.

Briuselio RITCS menų koledže įgijau kino montuotojo specialybę ir savo karjerą pradėjau kino gamybos kompanijoje. Gana greitai, 2009 m., pasitaikė galimybė prodiusuoti trumpametražį filmą – Philipo Jameso McGoldricko „Siemiany“. Filmas sulaukė pasisekimo, tad po jo sekė dar keli ir 2012 m. trumpų filmo prodiusavimas ir koprodiusavimas jau buvo pagrindinė mano veikla. Mezgėsi vis daugiau ryšių su užsienio profesionalais ir tai leido man pradėti pačiam platinti savo filmus. Taip ir atsirado „Radiator IP Sales“ su nedideliu aštuonių filmų katalogu ir pamažu ėmė augti. Tai buvo maždaug 2015 m., kuomet Europos šalys pradėjo kurti vis daugiau bendrų projektų, kurie patekdavo į įvairius kino festivalius. Mūsų katalogas kasmet pasipildydavo keliais naujais filmais ir šiuo metu susideda iš 170 trumpo ir pilno metro filmų.

Kai kas painioja skirtingas pareigybes, pvz., „pardavimų agentas“ ir „platintojas“. Gal padėtumėte susigaudyti, papasakodamas, kas už ką yra atsakingas?

Pardavimų agentas parduoda filmus televizijoms, virtualioms kino platformoms, platintojams. Kitaip tariant, pardavinėja ne patiems žiūrovams, bet tiems, kurie rodo filmus žiūrovams.

Na, o platintojas tiesiogiai pristato filmą žiūrovams įvairiais būdais, ar per savo nuosavą platformą, ar per trečiąsias šalis. Kaip pavyzdys būtų filmų platformos internete (angl. Vimeo On Demand), kur platintojai tiesiogiai rodo savo filmus žiūrovams už vienkartinį mokestį arba kaip prenumeratą.

Kalbant apie trumpus filmus, dažniausiai taikytinos abi šios pareigybės ir daugelis pardavimų agentų yra taip pat ir platintojai. Mano atveju, aš rūpinuosi viskuo pats nuo pat bendradarbiavimo su filmo atstovais pradžios.

Pateikite keletą pavyzdžių, su kokiais filmais esate dirbęs.

Aišku, tai būtų „Siemiany“ – pirmasis mano 2009 m. prodiusuotas filmas, sulaukęs didelio pasisekimo festivaliuose, atrinktas į Berlinalę, Klermono-Ferano, Sietlo festivalius. Toliau – Katarzynos Gondek filmai „Figura“ ir „Deer Boy“, Thanasio Neofotistos „Patision Avenue“ ir „Route 3“, Samiro Karahodos „In Between“ ir „Displaced“, kuris šiais metais tarptautinio Kanų kino festivalio buvo nominuotas Europos kino apdovanojimams, Manon Nammour „On the Ropes“, Manolio Mavrio „Brutalia, Days of Labour“, Andreejos Cristinos Bortun „When Night Meets Dawn“, Sameho Alaa „Fifteen“ ir daugybė kitų.

Pagal ką atsirenkate filmus, su kuriais norite dirbti?

Viską lemia daugybė įvairių veiksnių. Dažniausiai pasikliaunu intuicija. Kai jaučiu, kad filmas bus geras – ieškau bendradarbiavimo galimybių. Geriausia prisijungti ankstyvuose etapuose, kai galiu dalyvauti visame kūrimo procese ir stengtis, kad filmas pasiektų kuo geresnį rezultatą.

Dažnai dirbu su kūrėjais, su kuriais jau esu dirbęs praeityje – man tai vienas svarbiausių elementų. Man norisi kurti ilgalaikius ir tvarius darbo santykius su režisieriais bei prodiuseriais.

Ką patartumėte jauniems kino kūrėjams, ieškantiems pardavimų agento?

Įsitikinkite, kad jūsų idėja gera ir dar prieš ieškodami pardavimų agento išsigryninkite sau planą, kodėl norite su juo ar ja dirbti. Peržiūrėkite įvairių agentų katalogus ir išsirinkite tokį, kuriame patys norėtumėte atsidurti. Pasitarkite su kitais kūrėjais, dirbusiais ar dirbančiais su pardavimų agentais. Į agentūras kreipkitės el. paštu ir stenkitės išdėstyti viską kuo išsamiau. Jei turite jau paruoštą filmą, pridėkite nuorodą į pati filmą, o ne tik, pvz., jo anonsą.

Renginys „Baltic Pitching Forum“ vyks spalio 7-9 dienomis Nacionalinėje dailės galerijoje (Konstitucijos pr. 22, Vilnius) bei virtualiojoje erdvėje. Dalyvavimas atvirose paskaitose nemokamas, tačiau būtina išankstinė registracija. Planuojantiems Forume lankytis gyvai, privaloma su savimi turėti Galimybių pasą. Plačiau apie programą – www.bpf.lt

„Baltic Pitching Forum“ organizatoriai – lietuviškų trumpametražių filmų agentūra „Lithuanian Shorts“. Partneriai: Rygos tarptautinis kino festivalis, Rygos tarptautinis trumpų filmų festivalis „2ANNAS“, „PÖFF Shorts“ (Talino tarptautinis kino festivalis „Black Nights“) ir Estijos trumpametražių filmų centras „ShortEst“. Rėmėjai: Lietuvos kultūros taryba, Lietuvos kino centras, Švedijos ir Lietuvos bendradarbiavimo fondas, audiovizualinių kūrinių autorių teisių asociacija „AVAKA“, Šiaurės šalių ir Baltijos šalių kultūrinio mobilumo programa. Partneriai: „Nordisk Panorama Market“, Upsalos trumpametražių filmų festivalis, Švedijos kino institutas, „Kūrybiškos Europos“ biuro MEDIA skyriai Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje.