Interviu su komanda: Scenos menų rezidencijos įdomios ne tik menininkams

Kūrybinės rezidencijos – įprastas reiškinys šiuolaikinio meno pasaulyje, leidžiantis menininkams semtis naujų patirčių ir dalintis savo žiniomis užsienyje. Daugiau kaip dešimtmetį Menų spaustuvėje veikianti tarptautinių rezidencijų programa „Footprints in Motion“ į mūsų šalį vilioja būtent scenos menų kūrėjus. Po priverstinės beveik metų trukmės pertraukos ateinančiais 2021-aisiais metais rezidencijų programa žada pokyčių tiek dalyviams, tiek jų kūrybą stebintiems žiūrovams. Apie tai pasakoja programos koordinatorė Ineta Pliekaitytė.

 

Svarbios ir kūrėjams, ir miestui

 

Tarptautinių rezidencijų programos koordinatorė Ineta sako, jog koronaviruso pandemija, privertusi nukelti 2020-ųjų rezidencijų planus, leido į viską pažiūrėti iš šalies ir naujai įvertinti poveikį, kurį atvykstantys menininkai padaro sostinės kūrybiniam gyvenimui.

 

„Mano galva, rezidencijos ne tik leidžia menininkui kurti, bet ir praplečia publikos supratimo apie meną ribas. Esame įpratę eiti į teatro, šokio ar kitos disciplinos pasirodymą ir pamatyti galutinį kūrinio variantą, tačiau kūrybinis procesas taip pat yra labai įvairus ir įdomus. Dėl to labai svarbu suprasti, kad kiekvienas eskizas – svarbus bandymas, po kurio sulauktas atgalinis ryšys veda į geriausią galimą rezultatą“, - sako Ineta.

 

Pasak jos, visoms meno rezidencijoms būdingas bruožas – siekis kuo geriau išnaudoti pačios vietos stipriąsias puses, pavyzdžiui, nemažai pasaulio rezidencijų pasižymi nuostabia gamta ir supančiais kraštovaizdžiais, kur menininkai gali pasisemti įkvėpimo ar surasti ramybę. Tuo tarpu Menų spaustuvė atvykstantiems kūrėjams siūlo pačioje Vilniaus širdyje įsikūrusias erdves darbui, stiprią techninę pagalbą, o čia pat – ir pulsuojantį kultūrinį gyvenimą: sostinėje aktyviai veikia gausybė scenos menų profesionalų, taigi, rezidencijų dalyviams atsiveria galimybė megzti naujus ryšius bei atrasti potencialo ateities planams.

 

Programoje – dėmesys naujoms temoms

 

Įprastomis sąlygomis, kurias šiemet negailestingai sujaukė pandemija, Menų spaustuvėje per metus vidutiniškai įvyksta septynios rezidencijos. Dalis atvykstančių menininkų čia patenka pateikę paraišką atviro kvietimo metu, tuo tarpu kitą dalį pasikviečia pati Menų spaustuvė. „Visuomet yra menininkų, kurių veikla domimės arba pastebime nuvykę į festivalius, bendraudami su užsienio kolegomis. Jei matome potencialą jų rezidencijai, pakviečiame atvykti, nes žinome, kad jie – savo srities profesionalai“, - pasakoja Ineta ir priduria, jog atviras kvietimas praėjusiais metais sulaukė virš 300 paraiškų, taigi, tapti „Footprints in Motion“ dalyviu tikrai nėra paprasta.

 

Visgi artėjantys rezidencijų programos pokyčiai kandidatų skaičių gali ženkliai sumažinti – nuo šiol Menų spaustuvė į Lietuvą atvykti kvies trijų specifinių sričių kūrėjus. Jau 2021-aisiais metais rezidencijos taps glaudžiau susijusios su organizacijos kasmetiniais festivaliais „SPOT“, „KITOKS“ ir „Naujojo cirko savaitgalis“ bei juose pristatomomis scenos menų sritimis – gatvės teatru, netradiciniu teatru vaikams bei šiuolaikiniu cirku. „Mūsų festivaliai atstovauja tas scenos menų šakas, kurios Lietuvoje dar nėra plačiai išvystytos. Mes norime jas tobulinti, o rezidentai, kelioms savaitėms atvykstantys kurti ir pristatyti savo darbus, gali parodyti daug platesnes šių šakų galimybes“, – teigia Ineta Pliekaitytė.

 

Programos koordinatorė pasakoja, jog po atsinaujinusiu rezidencijų programos pavadinimu „Footprints in Motion“ slypi jau kurį laiką vystytas pakitęs programos konceptas, galutinę savo formą įgavęs karantino metu, atsiradus laiko permąstyti, kaip rezidencijas glaudžiau susieti su Menų spaustuvės veikla. Rezidencijų programos pavadinimas atspindi pagrindinį jos tikslą – tai, jog kiekvienas atvykstantis menininkas ar trupė paliktų savo kūrybinius pėdsakus, stiprinančius vietos scenos menų lauką. Ineta taip pat pastebi, jog užsienio menininkų atvykimas tampa puikia proga išlįsti iš savo lietuviškojo burbulo bei pamatyti, kokiomis aktualijomis alsuoja kitų šalių kultūros laukas.

 

„Skaitant atviro kvietimo metu atsiųstas paraiškas nesunku pastebėti, kokia problematika tuo metu domina menininkus – pavyzdžiui, dabar ypatingai aktualios klimato kaitos ir ekologijos temos. Kadangi šiomis temomis Lietuvoje dar nesame pratę kalbėti tiek daug, tokių menininkų rezidencijos atneša naujų minčių ne tik apie kūrybą, bet ir platesnes idėjas“, – svarsto ji.

 

Laukiami ir žiūrovai

 

Nors iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, jog rezidencijų programos aktualumas apsiriboja kūrėjų bendruomene, Ineta Pliekaitytė skuba patikinti – viskas priklauso nuo pačių rezidentų: vieni atvyksta pačioje pradinėje kūrybinio proceso stadijoje ir užsidaro kurti studijoje, kiti mielai ieško ryšio su vietine publika, naudoja ją savo tyrimams ar kviečia į viešus eskizų pristatymus. Pavyzdžiui, rudens viduryje rezidencijoje dalyvavęs choreografas Alfredo Zinola savo spektaklio vaikams tyrimą vykdė lankydamasis vienoje Vilniaus mokykloje ir dirbdamas su jos auklėtiniais.

 

Kūrėjai rezidencijos metu atliktus darbus gana dažnai parodo nemokamų pristatymų formatu. „Tokiais atvejais labai kviečiame stebėti informaciją mūsų socialiniuose tinkluose ir visus norinčius atvykti į Menų spaustuvę, nes menininkai išties dalinasi labai gražiomis idėjomis ir nekantriai laukia atgalinio ryšio. Kiekvienas išsakytas pastebėjimas, mintis ar klausimas jiems yra svarbus tolimesniam kūrybiniam procesui“, – patirtimi dalinasi programos koordinatorė.

 

Jei koronaviruso gniaužtai atlaisvės, jau sausio mėnesį žiūrovai turės galimybę susipažinti su Europoje gerai žinomo tarpdisciplininio menininko Julian Vogel kūryba. Projekto koordinatorė tikisi, kad aplinkybės bus palankios ir Julian eskizą žiūrovams pavyks pristatyti ne Menų spaustuvėje, o kitoje ypatinga atmosfera pasižyminčioje sostinės vietoje.

 

Dar vienas nekantriai laukiamas įvykis rezidencijų programoje numatytas antrą kitų metų pusmetį ir bus tiesiogiai susijęs su vienu iš Menų spaustuvės organizuojamų festivalių: tikimasi, jog vieną iš suplanuotų rezidencijų vainikuos išskirtinė naujo kūrinio premjera festivalio programoje. „Tai būtų pirmas, bet tikrai ne paskutinis kartas, kai rezidencijų programa bus glaudžiai susijusi su mūsų festivaliais“, –žada Menų spaustuvės tarptautinius rezidentus globojanti Ineta ir tikisi, kad šis eksperimentas pateisins ne tik menininkų bei organizatorių, bet ir žiūrovų lūkesčius.