Netipiška menininko Jason Dupree kelionė į cirko pasaulį

Jason Dupree yra cirko režisierius, muzikantas, kūrėjas, gyvenantis tarp Latvijos ir Jungtinės Karalystės. Jaunas elektrikas įsimylėjo meną būdamas dvidešimties. Dabar jis – eksperimentinės cirko trupės „Living Room Circus“ meno vadovas ir tarpdisciplininio meno trupės „The Working Boys Club“ bendrakūris. Menininkas konsultuoja ir kitas šiuolaikinio cirko trupes. Viena jų – Lietuvoje reziduojanti „Kanta Company“. Jų naujausią spektaklį „107 būdai kaip įveikti spaudimą“ žiūrovai išvysti galės lapkričio 30, gruodžio 4 ir 9 d.

Papasakokite, kaip šiuolaikinis cirkas atsirado jūsų gyvenime?

Man buvo 20 metų, aš keliavau po Autraliją. Vienoje stovyklavietėje susipažinau su menininku vardu Andy. Paaiškėjo, kad jis yra cirko artistas, tai buvo pirmasis žmogus mano gyvenime, dirbęs šioje srityje. Jis dalinosi savo netipiška kelione į cirko pasaulį – iki 30-ies dirbo sunkvežimio vairuotoju, kol vieną dieną metė darbą, pradėjo žongliruoti ir rengti pasirodymus. Žvelgiant atgal suprantu, kad tai nebuvo taip romantiška, kaip tuomet pasirodė man. Tikriausiai jis labai sunkiai dirbo, kad rastų savo kelią, bet tuo metu aš viską romantizavau. Buvau elektrikas, tačiau jo pasakojimas mane įkvėpė. Kai grįžau iš savo kelionių, į „Google“ įvedžiau „Cirko treniruotės“ ir štai – po dešimties metų aš esu šioje srityje.

O kas tave taip sužavėjo cirke?

Visų pirma – žmonės. Jie linksmi, priimantys, šilti, daug kvailiojantys, malonūs ir keisti. Jie – visi žaviausi dalykai viename.

Taip pat cirke mane žavi tai, kad čia yra daugybė disciplinų, todėl nesunku rasti sau patinkančią. Čia ir žongliravimas, ir akrobatika, ir objektų manipuliacija. Labai daug edvės saviraiškai.

Esate eksperimentinės cirko kompanijos „Living Room Circus“ režisierius. Kuo ypatinga ši kompanija?

„Living Room Circus“ kuria įtraukiančius ir intymius pasirodymus netradicinėse erdvėse. Kultūriškai susiklostė, kad šiuolaikinis cirkas įprastai pristatomas teatro salėse, tačiau mūsų kompanijos spektaklius norime rodyti už teatro ribų, kad jie pasiektų kuo platesnę auditoriją.

Dažnai akcentuojate, kad jums svarbu į pasirodymus įtraukti auditoriją. Pasakokite, kaip jums tai pavyksta?

Interakcija man reiškia pasyvią auditoriją paversti aktyvia. Daugelyje mano darbų nerasite tradicinės scenos ir tradicinio žiūrovų susodinimo. Pavyzdžiui, spektaklyje „me me me me me me me me me me me me me me me me me me me me me“, kurį gegužę režisavau Londone, mes sukūrėme parodą. Publika galėjo laisvai vaikščioti, o aplink juos vyko įvairūs pasirodymai. Projektas miksavo ir cirką, ir parodą, ir buvo įtraukiantis.

Ar skiriasi žiūrovų reakcijos ir įsitraukimas skirtingose šalyse?

Neabejotinai skiriasi, ypač kalbant apie šiuolaikinį cirką. Pavyzdžiui, Baltijos šalys turi gilią tradicinio cirko istoriją, tačiau šiuolaikinis cirkas čia vis dar labai šviežias. Tradiciniame cirke yra įprasta ploti po kiekvieno triuko, tačiau šiuolaikinio cirko spektaklyje plojimai viduryje pasirodymo gali sugriauti atmosferą.

Tarptautiniams menininkams svarbu atsižvelgti į skirtingas šalis ir kultūras. Jei spektaklis turi specifinį kontekstą, būtina kelti klausimą, ar publika kitoje šalyje supras. Man, kaip atlikėjui, šie skirtumai begalo įdomūs.

Taip susiklostė, kad tapote savotišku mentoriumi Lietuvoje reziduojančios trupės „Kanta Company“. Kaip su jais susipažinote?

Mes susipažinome Rygoje, ten jie rodė ankstesnį savo spektaklį „Drabužiai ir mes“. Jis dar nebuvo galutinis, tad kartu dirbome prie jo tobulinimo. O dabar bendraujame dar daugiau – ne tik kaip kolegos, bet ir kaip draugai.

Dirbote ir su paskutiniu jų šiuolaikinio cirko spektakliu „107 būdai, kaip įveikti spaudimą“, kuo jis jums įdomus?

Tai antrasis Kanta Company spektaklis ir, mano manymu, jie po truputį atranda savo kūrybos kryptį. Kurdami šį spektaklį atlikėjai Kęstas ir Aino priėmė daug drąsių sprendimų, o tai lėmė keletą neįtikėtinų atradimų. Aš nuoširdžiai nekantrauju dėl šio spektaklio ateities.

Kaip manote, kokiems žiūrovams spektaklis patiktų labiausiai?

Žmonėms, kurie nori įveikti spaudimą, nors ir nesitiki jokių atsakymų iš spektaklio.


Šiuolaikinio cirko spektaklis „107 būdai kaip įveikti spaudimą“, prie kurio kūrybos prisidėjo ir menininkas Jason Dupree, nagrinėja psichologinį ir fizinį spaudimą bei būdus, kaip su juo kovoti. Žiūrovai šį spektaklį išvysti galės lapkričio 30 d. Vilniuje, gruodžio 4 d. Kaune, gruodžio 9 d. Alytuje. Bilietus platina www.bilietai.lt

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

Projekto partneriai: Cirko Sapiens, Menų spaustuvė, Kauno kamerinis teatras, Alytaus miesto teatras.


Kalbino Ugnė Užkurėlytė.