Užsienio kūrėjų patirtys bei nauji ieškojimai, rezidencijų programoje - „Footprints in Motion“

Menų spaustuvėje veikia tarptautinė rezidencijų programa „Footprints in Motion“, kurioje suteikiama erdvė užsienio menininkų kūrybai, eksperimentavimui bei susitikimams su vietine bendruomene. Ši užsienio rezidencijų programa pastarąjį pusmetį buvo intensyviai vystoma ir toliau, o jos metu Vilniuje, rezidavo net septynios kūrėjų komandos.

„Nors šių metų rezidencijos dėl pandemijos prasidėjo tik gegužę, tačiau visu šiuo laikotarpiu Menų spaustuvės erdvėse buvo galima sutikti labai įvairaus spektro šiuolaikinių scenos menų kūrėjų. Džiaugiuosi, kad rezidencijų programą vis dažniau pavyksta apjungti su kitomis Menų spaustuvės veiklomis bei mūsų organizuojamais festivaliais.“,- pasakoja užsienio rezidencijų koordinatorė Ineta Pliekaitytė.

Šiais metais užsienio rezidencijų programa startavo pavasarį, pirmieji rezidentai - latvių ir lietuvių performanso meno duetas - „IevaKrish“. Šis duetas Vilniuje vystė naujausią savo projektą – judančio garso bei šokio spektaklį „Satikt“, prie kurio prisidėti buvo pakviesta ir šokėja Ugnė Kavaliauskaitė. Antroji šių metų rezidencija vyko liepos mėnesį, o joje savo kūrybinius sumanymus įgyvendino scenografės Barboros Skaburskės, operos atlikėjos Eglės Radavičiūtės, kompozitorės Ievos Parnarauskaitės bei performansų atlikėjų – Julie Marie Mønsted bei Anna Borzak komanda. Iki rezidencijos menininkės bendravo nuotoliniu būdu ir Vilniuje gyvai pasimatė pirmą kartą. Rezidencijos metu jos vystė tarpdisciplininį projektą – performansą – „bu(i)tis“, kuriame persipynė skirtingų tautybių moterų patirtys, žodžiai, jų kūnus siejanti kasdienybė. Rugpjūtį bendradarbiaujant su projektu „Baltic circus on the road“ kelias savaites prie savo naujausio darbo „Up to this point“ dirbo šiuolaikinio cirko artistai – Aleksey Smolov, Elena Kosovec ir Konstantin Kosovec. Rugsėjo mėnesį, Menų spaustuvės erdvėse, prieš pat šiuolaikinio cirko festivalį „Helium“ rezidavo šiuolaikinio cirko kūrėjų komanda „Fauna Circus“, kurie būtent Vilniuje turėjo paskutinę naujausio savo darbo - „It shouldn‘t have legs“ rezidenciją ir pačio darbo pasaulinę premjerą, festivalio „Helium“ metu.

Šį pusmetį užsienio rezidencijų programoje, bendradarbiaujant su Barselonoje įsikūrusiu šiuolaikinio cirko centru – „La Central del Circ“ įvyko ir rezidencijų mainai. Jų metu Kaune įsikūrusi šiuolaikinio cirko kūrėjų komanda „Kanta Company“ galėjo kelias savaites kurti Barselonos cirko centre, o į Vilnių dirbti prie savo naujausio projekto atvyko menininkai Pablo Tovar bei Charlotte Le May.

Spalio mėnesį Menų spaustuvėje taip pat įvyko net kelios užsienio menininkų rezidencijos. Prie savo naujojo tarpdisciplininio solo projekto, nagrinėjančio prisilietimo potencialą už fizinio kontakto ribų, dirbo šokėjas Emile Pineault, o praėjusią savaitę įvyko dar vienos rezidencijos kūrybinių rezultatų, viešas pristatymas, po kurio pakalbinome Vilniuje kūrusias: atlikėją bei architektę Claire Terrien, muzikantę Caroline Tallone bei kostiumų dizainerę Lena Gätjens.

Ko tikėjotės iš rezidencijos Menų spaustuvėje? 

Šioje rezidencijoje tikėjomės, kad mums bus suteikta erdvė, kurioje galėsime repetuoti bei kurti nevaržomai, prašyti techninės pagalbos ir rasti įkvepiančią aplinką, susipažinti su vietiniais menininkais ir žmonėmis, dirbančiais kultūros srityje tiek lokaliai, tiek tarptautiniu mastu. Tai ir radome! Džiaugiamės, kad turėjome šią užsienio rezidenciją, kurioje galėjome toliau plėtoti kuriamo spektaklio idėjas. Atvykus pirmą kartą į Lietuvą, buvo labai įdomu čia atrasti erdves kūrybai, susipažinti su organizuojamais renginiais bei festivaliais.

Papasakokite plačiau apie projektą, kurį kūrėte, rezidencijos metu. 

Kuriam naują spektaklį, jaunai auditorijai, ko iki šiol nesame dariusios. Šiame spektaklyje žaismingai abejojama matavimo procesais, išryškinami galimi netikslumai bei nesėkmės, o siekiant apibrėžti erdvines ribas ir ištirti fundamentaliosios fizikos dėsnius, spektaklyje trys atlikėjos žaidžia su savo kūnais bei darbo įrankiais. Šiame darbe per akrobatinius judesius, virvių įtampą, eksperimentus su šviesomis ir objektų manipuliacijas kuriama kita matavimo metodika, o auditorija yra kviečiama įsitraukti į pasaulį, kuriame susipina mokslas ir poezija. Šioje rezidencijoje ypatingą dėmesį skyrėm visų spektaklio veiksmų išrūšiavimui, stengiamės versti savo eksperimentinį darbo procesą į poetinę kalbą.

Kaip pandemija veikė Jūsų kūrybinius procesus. 

Dėl pandeminės situacijos iš esmės keitėsi darbinio gyvenimo planavimas. Mūsų pasirodymai ir kelionės buvo atšauktos bent metams. Bet ši situacija turi ir pozityviąją pusę – Berlyno vietos kultūros fondai į šią situaciją reagavo gerai, buvo finansuota daug daugiau projektų, spektaklių ir t.t. Mes galime gauti naudos iš įvairių fondų ir per šiuos vis dar pandeminius metus sukurti naujų darbų. Kadangi situacija dėl pasirodymų ar seminarų Vokietijoje kol kas neaiški, tad pirmoji mūsų jaunojo spektaklio auditorija bus čia, Vilniuje.

Kokių planų dar turite 2021 metams? 

Šie metai jau pilnai užpildyti įvairiausiais projektais. Kitais metais tęsime darbą su šiuo naujausiu mūsų spektakliu, Berlyne. Vasario mėnesį planuojame kitą, šio darbo rezidenciją Prancūzijoje esančioje erdvėje - „Le Cube“, kur rengsime seminarus vaikams bei paaugliams, o kovo mėnesį pasirodysime su šiuo spektakliu Berlyne, taip pat labai tikimės su šiuo darbu pasirodyti ir kitose erdvėse, įvairiuose kontekstuose.

Ką žinojote apie Vilnių, prieš čia atvykstant? 

Mes nieko nežinojome apie Vilnių, nei apie patį miestą nei apie kalbą ar Lietuvą apskritai, todėl kai tik turėjome progą: vaikščiojome gatvėmis, važinėjomės autobusais bei troleibusais iki jų paskutinių maršruto stotelių, mėgavomės gamta, džiaugiamės senais miesto centro akmenimis ir betonine architektūra, ragavome lietuviškus patiekalus bei alų ir atradome turtingą kultūrinę sceną!

„Menų spaustuvėje reziduojantys menininkai ne tik susipažįsta su vietiniu scenos menų lauku, bet ir su pačia Vilniaus miesto kultūra. Nors kiekvienais metais stengiamės kviesti vis naujus kūrėjus, smagu kai čia nori sugrįžti ir jau buvę rezidentai. Galvojant apie ateinančius metus, norisi plėtoti užsienio partnerystes, taip pat pasikviesti kūrėjus, kurie pasirodė mūsų organizuojamuose festivaliuose.“,- kalba Ineta Pliekaitytė.


Užsienio rezidencijų programą įgyvendinti padeda Vilniaus miesto savivaldybė bei Lietuvos kultūros taryba.