Liepos 7-10 dienomis Vilniaus viešose erdvėse, po atviru dangumi jau penktus metus su gatvės meno įvairiomis formomis supažindins tarptautinis festivalis SPOT. Šiandien pristatomi vieni ryškiausių festivalio dalyvių – prancūzų kūrėjai „Compagnie Dyptik“, kurie Lukiškių aikštėje pristatys energija spinduliuojantį hiphopo šokio spektaklį – „D-Construction“.
„Compagnie Dyptic“ – tai autentiškumo nestokojantys šeši šokėjai, per judesį tyrinėjantys, ką reiškia būti žmogumi. Vilniuje, SPOT festivalio metu, bus galima išvysti jų šokio performansą, kurio ritmiška hiphopo muzika, aukštos metalinės konstrukcijos ir minčių išlaisvinimas padiktavo šių metų festivalio temą – teritorijos ir ribos. Apie inspiracijas statant šį pasirodymą, kūrybą ir performanso meną savo įžvalgomis dalinasi vienas iš pasirodymo choreografų – Souhail Marchiche.
Kas Jums yra viešoji erdvė? Kuo išskirtiniai būtent tokio formato pasirodymai?
Pasirodant viešose erdvėse viena svarbiausių užduočių - pritraukti dėmesį tų žmonių, kurie apie pasirodymą nežino ir tiesiog eina pro šalį. Viešosiose erdvėse vykstantys pasirodymai ypatingi, čia atlikėjo ir žiūrovo susitikimas įvyksta spontaniškai, taip šis menas mano nuomone įgauna daugiau prasmės, jis tampa gyvesnis ir yra veikiamas nuolat kintančių aplinkos, oro sąlygų bei lokacijos ar pačios auditorijos.
Pasirodymus viešoje erdvėje kuriate nuo 2016 metų. Kas per šį laikotarpį performatyvaus meno sferoje labiausiai pasikeitė?
Per pastaruosius metus pasaulyje įvyko daug reikšmingų įvykių, daugiau ar mažiau palietusių kiekvieno žmogaus gyvenimą, todėl pasirodymų metu jaučiasi pakitusi atmosfera ir žiūrovų tarpe. Po Covid-19 epidemijos itin išryškėjo, kad žmonėms reikalingas tarpusavio ryšys ir socialinė sąveika, atrodo, kad žiūrovai randa vis didesnę prasmę mene ir noriau tampa pačio pasirodymo dalimi.
Ar prisimenate savo pirmuosius pasirodymus viešose erdvėse? Kokią patirtį išsinešėte?
Savo karjerą pradėjome kaip gatvės šokėjai dar 2001 metais, tuo metu statėme ir choreografijas spektakliams. Tačiau nuo 2016 metų nusprendėme šiek tiek pakeisti savo kūrybos kryptį, pradėjome kurti pasirodymus ir viešose erdvėse. Tai buvo naujas iššūkis. Šiuo metu jaučiamės atradę balansą, kuriame tiek spektakliams, tiek pasirodymus viešose erdvėse.
Kas yra Jūsų kūrybos šaltinis?
Kūrybinį lauką, kitonišką mąstymą plečia kelionės po skirtingas šalis, prisilietimas prie naujų kultūrų, susipažinimas su įdomiais, skirtingas patirtis turėjusiais žmonėmis ir menininkais.
Kokia ateitis, Jūsų nuomone, laukia gatvės teatro? Galbūt pastaruoju metu pradeda ryškėti naujos temos, vystosi kitokios pasirodymų formos viešojoje erdvėje?
Kaskart matome vis daugiau interaktyvių pasirodymų viešosiose erdvėse, kuriuose auditorija tampa spektaklio ar performanso dalimi, manau tai puiki kryptis, kuria vystosi šiuolaikinis gatvės teatras.
Kaip jau prieš tai minėjote, pasirodymai viešoje erdvėje įpareigoja būti pasiruošusiems įvairiausiems netikėtumams. Galbūt atsimenate situaciją, kuri Jums buvo netikėta, bet daug išmokiusi, nustebinusi, sukėlusi stiprius išgyvenimus?
Pamenu, kaip 2019 metais Safi, Prancūzų institute Maroke atlikome „D-Construction“ pasirodymą. Jau ne vieną pasirodymą Europoje turėję šokėjai buvo įpratę prie gana ramios, mąslios, kuklios ir emocijų per daug nereiškiančios publikos. Tačiau mano minimo pasirodymo metu, auditorija buvo pribloškianti: žmonės šoko kartu su šokėjais, aktyviai dalyvavo pasirodyme. Tai buvo visiškai netikėta, netgi šiek tiek trikdanti patirtis šokėjams. Aišku, tai ir yra „D-Construction“ pasirodymo grožis, žiūrovai prisideda prie istorijos sekdami masę arba išsiskirdami iš jos.
Kaip galėtumėte apibūdinti šokėją, atliekantį pasirodymus gatvėse? Kuo jis išskirtinis? Kokias specifines savybes jis turi turėti?
Manau, jog atlikėjas tiesiog turi žinoti, kaip adaptuotis netikėtose situacijose.
Ko trūksta visuomeninėse erdvėse atliekamuose renginiuose?
Pasiruošimas pasirodymui Prancūzijoje ir vėliau jį pristatant publikai turo metu yra visiškai kitoniška patirtis. Rezidencijų ar kūrybinio proceso metu, atlikėjai dažniausiai ruošiasi tam pritaikytose institucijose, tačiau tai nesuteikia galimybės bendrauti su publika. Manau, jog siekiamybė būtų nuo pat pradžių galėti kurti viešoje erdvėje ir turėti sąveiką su žiūrovais, matyti jų reakcijas.
Ar galėtumėte įvardinti pasirodymą, kuriame pats dalyvavote kaip žiūrovas ir siūlytumėte pamatyti kitiems?
Vienas labiausiai įsimenančių pasirodymų buvo „La Montagne“ (liet. kalnas), „Chalon dans la Rue“ (gatvės meno festivalis) 2016 metais.
„D-Construction“ pasirodymas vyks liepos 8 d. 19 val. ir liepos 9 d. 19 val., Lukiškių aikštėje, Vilniuje.
Pasirodymas kaip ir visi festivalio SPOT renginiai – nemokamas.
Festivalio programą finansuoja Vilniaus miesto savivaldybė, Lietuvos kultūros taryba, Prancūzų institutas Lietuvoje, Ispanų kultūros fondas, Šveicarų kultūros fondas.