Šiuolaikinio cirko kūrėjai kurs spektaklį, nagrinėjantį psichologinį ir fizinį spaudimą

Nuo 2003-ųjų jaunuosius Lietuvos kūrėjus skatinanti Menų spaustuvės programa „Atvira erdvė“ šiemet laukė šiuolaikinio cirko kūrėjų paraiškų, o jas įvertinusi komisija išrinko du nugalėtojų projektus. Šių projektų autoriams bus suteikta galimybė vystyti savo projektus, bendradarbiaujant su užsienio mentoriais, o jų darbai bus pristatomi šių metų tarptautinio šiuolaikinio cirko festivalyje – Naujojo cirko savaitgalis. Kalbiname vienus iš nugalėtojų, tarptautinę šiuolaikinio cirko kūrėjų trupę „Kanta Company“, kuri jau kuris laikas reziduoja ir kuria Lietuvoje. „Kanta Company“ Menų spaustuvės programoje „Atvira erdvė“ laimėjo pristatę projektą „Pressure“, kuris nagrinėja tiek psichologinį, tiek fizinį spaudimą kūrėjams.

 

- Papasakokite apie „Kanta Company“ komandą, kaip susibūrėt? 

- Trise studijavome cirko mokykloje SaSak (Lahtis, Suomija). Studijų metu drauge dirbome įvairiuose projektuose (pvz., koprodukcija su režisieriumi Ilkka Laasonen, kasmetinio mokyklos cirko festivalio organizavimas). 2018 m. rudenį subūrę bendraklasių grupę sukūrėme spektaklį „Nutikimai“, kurio premjera įvyko mokyklos festivalyje „Kukko Festival“, Lahtyje, o vėliau atvežėme jį į Lietuvą, rodėme festivalyje „Cirkuliacija’19“. Taip pat kartu mokėme vaikus cirko vietinėse mokyklose. Pabaigę mokslus nusprendėme vėl kartu kurti ir gavę progą atvykome į Menų spaustuvę dirbti prie mūsų spektaklio „Clothes and Us“. Šio spektaklio eskizą pristatėme festivaliuose ReRiga’20 ir Naujojo cirko savaitgalis’20.

- Papasakokite plačiau apie projektą, kuris šiais metais nugalėjo Menų spaustuvės programoje „Atvira erdvė“.

- Karantino metu, kai mūsų pasirodymų veikla buvo sustabdyta, daug dirbome ties savo spektakliu „Clothes and Us“, kurdami spektaklio įvaizdį skaitmeninėje erdvėje. Tuomet atradome, kad sukūrus stiprų spektaklio įvaizdį tarsi atsiranda ir kitas spaudimas, kad spektaklis būtų ne prastesnis žiūrint jį gyvai. Pradėję plačiau nagrinėti su kokiu spaudimu susiduriame, nusprendėme apie tai kurti ir naują šiuolaikinio cirko spektaklį.

Mums, kaip cirko artistams, įdomu, kad spaudimas labai siejasi su stresu, pats spaudimas gali būti tiek psichologinis, tiek fizinis. Cirko treniruotėse patiriame didelį fizinį spaudimą, pvz.: raumenų susitraukimai, šilkų sugriebimas sudėtingose pozose ore, įtampa ir atleidimas, cirko įrankių svoriai, partnerio iškėlimai į orą ir nuleidimai. Psichologiškai cirko treniruotėse bei pasirodymuose irgi jaučiamas spaudimas, nes reikia sėkmingai bei saugiai atlikti triukus, palikti įspūdį žiūrovui.

Kuriant šį projektą, mes tyrinėsime judėjimą, remiantis spaudimu ir kaip su juo susiduriame, tiek psichologiškai, tiek fiziškai. Manome, spaudimas yra didžiulė mūsų praktikos dalis, į kurią ir norime įsigilinti plačiau.

- Ką Jums patiems reiškia galimybė, įgyvendinti sugalvotą projektą. 

- Labai džiaugiamės gavę tokią puikią galimybę kurti su didžiule pagalba iš Menų spaustuvės. Jaučiame, kad augame kaip trupė. Tai bus mūsų antrasis cirko spektaklis, kurį taip pat kaip ir pirmąjį pradedame kurti Lietuvoje. Nors spektaklis „Clothes and Us“ vis dar laukia savo premjeros, tačiau nekantraujame pradėti dirbti su nauju projektu „Pressure“.

- Kaip manote kokį galutinį rezultatą pavyks pristatyti žiūrovui? 

- Sunku kalbėti apie rezultatą, vos pradėjus kurti darbą, dar nežinome kur jis nuves, bet norime padėti žiūrovui pažiūrėti iš kelių perspektyvų į kasdienį psichologinį spaudimą/stresą. Kartais mes patys pamirštame, kad visi aplinkui irgi susiduria su psichologiniu spaudimu/stresu ir mums pasirodė įdomu, kaip kiti su tuo susitvarko (arba nesitvarko). Panagrinėję šį klausimą plačiau sudarėme sąrašą, kuriame įvardinome net 107 būdus kaip tvarkytis (ar nesitvarkyti) su spaudimu/stresu. Šis sąrašas ir tapo mūsų kūrybos ašimi ir kol kas patiems smalsu, kur visa tai nuves.

- Kaip vertinate galimybę su šiuo projektu pasirodyti festivalyje „Naujojo cirko savaitgalis“? Ar tai nebus dar vienas spaudimas? 

- Pristatyti projektą festivalyje yra labai naudinga kūrybinio proceso dalis. Tai paskatina susidaryti kūrybos planą, žinoti kur tiksliai esi kūrybiniame procese. Nesitikime sukurti šedevro ar būtinai baigtinio spektaklio varianto, galime leisti sau laisvai kurti, be streso. Atsakant į antrą klausimą, taip, manome, kad tai bus dar vienas spaudimas. Bediskutuodami šia tema kartu, priėjome išvados, kad spaudimas vis tik yra neišvengiamas, tik klausimas kaip su juo pavyks susitvarkyti.

- Koks Jums patiems kaip kūrėjams šis karantininis laikotarpis? Ar labiau kūrybinis, ar vis tik labiau pilnas spaudimo? Apmąstymų? 

- Apmąstymų ir spaudimo tikrai netrūksta. Taip ir gimė ši idėja kurti spektaklį apie spaudimą. Žiūrint iš cirko pusės, šiame laikotarpyje jo tikrai mažai. Daug dirbame skaitmeninėje erdvėje: ZOOM susitikimai ir pamokos, paraiškų pildymas įvairiems festivaliams, projektams, marketingas, planavimas. Visa tai būtų ir nekarantininiu laikotarpiu, tačiau prie to prisidėtų ir gyvi pasirodymai, kurie įprasmina visus prieš tai išvardintus darbus.

- Ko tikitės Jūs iš programos „Atvira erdvė“?

- Programos pagalba tikimės, kad turėsim daugiau laiko kūrybai ir tam, ką mokame geriausiai – šiuolaikiniam cirkui. Būdami trys artistai trupėje, visus vadybos darbus atliekame patys. Dažnai papildomi, neišvengiami projekto darbai atima daug laiko ir jėgų, nuo to kenčia repeticijų kokybė. Dalyvaujant šioje programoje galėsime giliau panerti į spaudimo temą tiek iš psichologinės, tiek iš fizinės pusės ir skirti daugiau laiko fiziniams tyrinėjimams su kitomis šiuolaikinio cirko disciplinomis.


Programą "Atvira erdvė" remia: Lietuvos kultūros taryba, Vilniaus miesto savivaldybė.