Rugpjūčio pabaigoje ir rugsėjo pradžioje Katalonijoje vyko kelių savaičių trukmės mokymai SPASA („Street performing arts summer academy“), prie kurių Menų spaustuvė šiais metais pakvietė prisijungti Lietuvos menininkę Kristiną Maurusevičiūtę, kuriančią spektaklius viešose erdvėse! Šis kvietimas, tai Menų spaustuvės siekis prisidėti prie šalies kūrėjų, kuriančių viešose erdvėse profesinių įgūdžių tobulinimo, naujų kontaktų užmezgimo bei pažinties su didžiausiais tarptautiniais gatvės menų festivaliais.
Kristina turėjo galimybę stebėti dviejų Katalonijos regione organizuojamų tarptautinių gatvės menų festivalių - „Fira Tarrega“ ir „Aqualarre“ - programas. Dalinamės Kristinos įspūdžiais!
„Pirmąja SPASA mokymų savaitę turėjome du skirtingus teatrų mokytojus, pirmas dvi dienas dirbome su fasilitatoriais iš Slovėnijos: gatvės teatro „Ljud“ – Gregu ir Nina. Jų užsiėmimų metu daug dirbome tiesiog Cerveros gatvėse. Jose mokėmės kaip kurti teatrines interakcijas su miestu, jo teritorija bei jo gyventojais. „Ljud“ teatro kūrėjai dosniai dalijosi pratimais, metodais bei principais, kurie jiems padeda kurti gyvą, aktualų dialogą su aplinka. Užsiėmimų metu per kelias dienas išmokome įvairių pratimų, kurie perkelti į atviras erdves gali tapti spektaklio atvirose erdvėse dalimi. Dirbome su fasilitatoriais iš „New Cinema Neo Cinetico“ (NCNC) teatro žmonėmis Gariu ir Prisca, kurių mokymai fokusavosi į teritorijos tyrinėjimą įvairiais lygmenimis (praeities, dabarties, galimos ateities) ir rašymą. Garis ir Prisca dalinosi savo metodologija kaip jie dirba su teritorija, jos bendruomene tam, kad proceso kūrybinis rezultatas įgytų prasmę teritorijai ir jos bendruomenei. Man asmeniškai buvo labai įdomu, kiek šis vietos tyrinėjimo procesas gali suteikti netikėtų atradimų, istorijų, temų, meninių sprendimų, kuriant galutinį meninį scenarijų teritorijai.
Pirmą savaitę šiuose kursuose buvo 14 žmonių, vėliau 16. Grupėje katalonai, baskai, ispanai, airiai, britai ir lietuvė – aš! Grupė labai skirtinga iš skirtingų teatro mokyklų, cirko atstovų, bet taip pat ir dalis nėra tiesiogiai susiję su teatru. Visi turi labai skirtingas, savitas gatvės teatro vizijas, todėl labai įdomu stebėti ir skirtingus kursų dalyvių darbus.
Antrąją savaitę kursai vis intensyvėjo, nes vakarais vykdome praktiškai išbandyti teatrines intervencijas Taregos mieste. Kursų pagrindą sudarė fizinio teatro užsiėmimai, o visi mokytojai telkė dėmesį į skirtingus elementus. Pavyzdžiui „Ondadurto“ teatras daugiausiai koncentravosi į judesio miesto erdvėse vidinę motyvaciją ir estetiką, skatino tyrinėti fizinio teatro galimybes, suteikti miesto erdvėms naujų prasmių, o taip pat supažindino su „Bufonados“ menu. Kursus tarsi vainikavo chuliganiškomis intervensijomis pagarsėjęs klounas, mimas – „Murmuyo“. Jo užsiėmimų metu mokėmės pajusti, girdėti, matyti miestą teatrinių intervencijų metu. Jis skatino atsikratyti baimės ir suteikė daug erdvės praktiškai išbandyti teatrines intervencijas, skatino ieškoti ir klysti, kad patys atrastume kas mums veikia labiausiai. Įdomi jo kurso dalis buvo apie skirtingų gestų miesto erdvėje tyrinėjimą kokią įtaką jie daro miesto ritmui, jo gyventojams.
Visi kursų fasilitatoriai dosniai dalijosi savo teatrinėmis praktikomis bei „know – how“. Kursų dalyviai vieni kitus labai palaikė, o kursų organizatoriai jų metu vis suorganizuodavo ir savo teatrinių pasirodymų.
Po šių kursų man taip pat teko apsilankyti ir garsiame „Fira Tarrega“ festivalyje, pamatyti nemažai gatvės teatro spektaklių! Esu labai laiminga ir dėkinga už šią galimybę Menų spaustuvei. Senai norėjau pasisemti žinių gatvės teatro srityje ir džiaugiuosi, kad tai pavyko!“
SPASA („Street performing arts summer academy“) mokymų organizatoriai: „Cruma“ (Tàrrega miesto teatro mokykla) ir „Fadunito“ (Cervera miesto gatvės menų kompanija).