Scenos konTEKSTAI: Apie dėmesio vertas vietas, Vietas ir VIETAS

Į tuščią erdvę Šeimyniškių gatvėje tarp daugiabučių kaitros vieni po kitų renkasi žmonės. Gauname keturių atspalvių – nuo baltos iki raudonos – paletes ir ausines. Jose liūliuojantis balsas protarpiais pakomentuoja kažką nereikšmingo: grupė stovi saulės atokaitoje, tačiau palaiko atstumą vienas nuo kito. Dėmesys kreipiamas į moterį juoda suknele, ji atsiskiria nuo grupės. Susižvalgom – bičiulė – ir nusijuokiam viena kitai. Su paletėmis matuojam viena kitos įkaitusių skruostų raudonį.

Balta. Po truputį dėliojasi apibūdinamų žiūrovų koliažas, bet iki tol nėra aišku, ką parengė katalonų kolektyvas Electrico28. SPOT festivalyje 2022 metais viešėję menininkai pristatė interaktyvų pasirodymą „The Frame“, kurio metu taip pat pasitelkdami garsą kvietė žiūrovus atidžiau pažvelgti į mažas, iš pažiūros nereikšmingas detales, įjungti fantaziją ir žaisti mieste. Rodos, priemonės šįsyk tos pačios, tik vieta... išties nereikšminga.

Balsas nurodo, į ką kreipti dėmesį supančioje erdvėje. Su kiekviena švelnia komanda vis lengviau užmirštu savo kūną ir jo patiriamą kaitrą, tampu dėmesinga turiste kieme tarp daugiabučių. Taip prasideda pažintis su vaikų žaidimų aikštele Šeimyniškių g. 21D. Ausyse maloniai spragsi, burbuliuoja ir pokši, aidi konsolinius žaidimus primenantys garsai. Su raudonos atspalvių kombinezonais vilkinčiomis gidėmis žaidžiam „surask panašumus erdvėje“: sūpynių varžtelis lyg atsikišusi bamba, žolė kaip plaukai ant kojų, grafitis ant suoliuko  tatuiruotė ant rankos. 

Leidžiamės vedini žaismingų garsų ir jų balsų, visi drauge ieškom tapatumų. Erdvė atgyja, mes panašūs – kaip ir vieta. Paletėje nuo baltos iki raudonos, kokį santykį jaučiate su vieta? Rausva, arčiau baltos. Mikrofonu pakalbintas vyras noriai laužyta anglų kalba dalinasi, kad galbūt atvyktų čia per pietų pertraukas, nes dirba netoliese. Mes ir esame Vieta – Vaikų Žaidimų Aikštelė Šeimyniškių G. 21D. Juk ir kito vardą rašytume iš didžiųjų. O jei visa išnyktų – koks Jūsų santykis su Vieta? Rožinė, beveik raudona. Iš žiūrovų pakeltų palečių akivaizdu, jog mezgasi raudonio šiltumo santykis.

Perteikti eskizo „The Place“ patirtį nelengva, kaip ir nusakyti Vietą, kurioje buvome. Juo labiau jums, pasirodyme nedalyvavusiems skaitytojams, padėti užmegzti santykį su Erdve, su kuria nesieja joks – fizinis ar psichologinis – ryšys. Lyg interaktyviame žaidime kolektyvas kvietė pamatyti, išgirsti, paliesti, o prisilietus susilieti su VAIKŲ ŽAIDIMŲ AIKŠTELE ŠEIMYNIŠKIŲ G. 21D, su kuria iki šiol jokio santykio nei vienas turbūt ir neturėjome. Kaip ir mezgantis žmogiškajam ryšiui – patirti atradimo džiaugsmą ir išgyventi išsiskyrimą, o tik netekus įvertinti tai, kas prarasta.

Dalyvaudama neatsižavėjau paprastumu ir žaisme, kuriais „Electrico 28” kvietė užmegzti santykį su VIETA, kaip kūnas gali būti prie, po ar su ERDVE. Žaidimo taisyklės buvo pateikiamos suteikiant daug erdvės fantazijai, o jos veikė labiausiai tada, kai kvietė veiklai ar abipusiam dialogui. Ausyse girdimos ramios komandos itin derėjo su įvairialype ŽAIDIMŲ AIKŠTELE. Taip kiekvienas žiūrovas galėjo būti įgalintas, o su suteiktomis paletėmis kiekvienas galėjome nuolat reflektuoti ir vertinti patirtis, jas išsakyti.

Net ir varginama įkyrios dušnos galvojau, kaip svarbu ne tik kurti ryšį su vietovėmis, bet ir mokėti kurti jas pačias. Prieinamas ir funkcionalias, fantaziją žadinančias ir buvimą įgalinančias. Ar būtume galėję žaisti tokioje pat kaitroje industrinėje garažų ir gamyklų dykynėje? O jei ne tik žaisti, bet ir dirbti, judėti ar tiesiog būti? Ką architektas, urbanistas ar scenos menų atlikėjas gali sukurti kitose erdvėse? Ir ar tikrai visos jos yra Vietos ar net VIETOS? O pasirodymai?

Klausimų-atsakymų sesijai su katalonų kolektyvu susėdame medžių paunksmėje. Įprasta tvarka apsiverčia ir atlikėjos klausinėja mūsų, ar pavyko užmegzti ryšį ne tik su vieta, bet ir spektakliu. Pagalvoju, juk taip ir turėtume kurti savo erdves ir patirtis jose – matydami ir girdėdami, drauge įgalindami vienas kitą. Juk ne kiekvienas pasirodymo eskizas pratęsia pokalbį, kaip ir ne kiekvienas jį leidžia pradėti. Kaip ir ne kiekviena „place“ yra „The Place“, o vieta yra VIETA. Raudona.


Ugnė Žemaitytė, edukacinės programos Scenos KonTEKSTAI dalyvė